Vispārēji izglītojoša informācija
Mārtiņš Luters un Reformācija; Svētais Vakarēdiens LELB;
Par reformāciju un Luteru.
Reformācija jeb reformu kustība, kas aptvēra
Rietumu Baznīcu 16. gadsimtā un galarezultātā noveda pie Baznīcas sašķelšanās
Romas Katoļu un Protestantu daļās, visvairāk saistās ar Mārtiņa Lutera vārdu
(1483-1546).
Protestantismā Reformācija diezgan ātri pēc
tās iesākšanās attīstījās divās tās galvenajās formās - luteriskajā un reformātu
formā. Reformātu Baznīcas galvenie ideologi un veidotāji bija Šveices
reformatori Žans Kalvins un Ulrihs Cvinglijs, un reformātu draudzes pamatā veidojās
Šveicē, Vācijas dienvidos, kā arī aptvēra citus Eiropas dienvidu un rietumu
rajonus.
Luteriskā reformācija galvenokārt izplatījās
Vācijā, Eiropas Ziemeļos un Baltijas valstīs. Latvija, kā jau ilgstoši vācu
kultūras ietekmes zeme, nonāca luteriskās reformācijas un luterāņu baznīcas
sfērā ļoti drīz pēc reformācijas sākšanās Vācijā, un pirmās luterāņu draudzes
te izveidojās 1521. gadā Sv. Pētera baznīcā Andreja Knopkena vadībā un 1522.
gadā Sv. Jēkaba baznīcā Silvestra Tegetmeijera vadībā, kuri abi kļuva par Rīgas
un visas Livonjas pirmajiem evaņģēliskajiem mācītājiem.
Pārmaiņu sākums
Reformācijai, tāpat kā katrai lielai kustībai
cilvēces vēsturē, ir sava priekšvēsture, avoti un procesi, kas noveda pie tā,
ka 16. gadsimtā Rietumu Baznīca sašķēlās Romas Katoļu un Protestantu daļās.
Svarīgākie paša Lutera un visas reformācijas kustības garīgie un intelektuālie
avoti meklējami viduslaiku sholasticismā, kas iemācīja domāt, ka patiesībai ir
vērtība pašai par sevi, misticismā, kas meklēja pēc dziļākas personiskās
dievbijības, un humānismā, kas aicināja atpakaļ pie pirmavotiem arī kristīgās
baznīcas vēsturē.
Šie avoti un meklējumi 16. gadsimtā
realizējās uz Rietumu Baznīcas pagrimuma fona. Apmēram 500 gadu laikā pēc
pirmās lielās šķelšanās kristīgajā baznīcā 1054. gadā, kad tā sadalījās
Austrumu jeb Ortodoksajā un Rietumu jeb Katoļu Baznīcā, pēdējā bija ieviesušās
dažādas nepareizības un pārpratumi. Tieši Vācijā tās politiskā un ekonomiskās
stāvokļa dēļ visas Baznīcas negācijas bija jūtamas īpaši smagi. Romā un pāvestam
tuvajās aprindās dominēja Itālijas un Francijas ietekme, kamēr milzīgā nodokļu
nasta gūlās uz Vācijas pleciem. Tāpat pāvesta vara bija pagrimusi un paši
pāvesti bieži vien vairāk rūpējās par pasaulīgām, nevis kristīgām lietām. Bija
ieviesusies prakse nopirkt bīskapa amatu, un liela daļa Vācijas bīskapu bija
laicīgie valdnieki savās teritorijās. Evaņģēlija sludināšana, dziļa dievbijība
un sekošana Kristum garīgās varas virsotnē bieži bija atkāpusies politisko un
ekonomisko interešu priekšā.
Viens no veidiem, kā vēl bez smagajiem
nodokļiem vākt papildus naudu pāvesta kūrijai no vācu pilsoņiem, bija pārdod
indulgences jeb grēku atlaides. Faktiski, Maincas arhibīskapa Albrehta
izsludinātā indulgenču pārdošana 1517. gadā izsauca jaunā teoloģijas doktora Mārtiņa
Lutera asu pretreakciju, kad viņš, būdams Vitenbergas universitātes mācībspēks,
uzrakstīja “95 Tēzes” un aicināja uz diskusijām par šo tematu.
Liktenīgās “tēzes”
Par to, vai 95 tēzes 31. oktobrī tiešām
tika pienaglotas pie Vitenbergas baznīcas durvīm, joprojām tiek diskutēts, bet
nenoliedzams ir fakts, ka šīs tēzes strauji izplatījās Vācijā un citās vāciski
runājošajās teritorijās, un šo laiku pamatoti var uzskatīt par reformācijas
sākumu. Par praktisko Reformācijas priekšnoteikumu noteikti uzskatāms fakts, ka
kopš 1455. gada, kad Johans Gutenebergs izgudroja grāmatu iespiedmašīnu un
iespieda pirmo grāmatu – Bībeli latīņu valodā, bija atvērts ceļš reformācijas
domu izplatīšanai ar iespiestu rakstu palīdzību.
Reformācijas kustības centrā Vācijā nostājās
Dr. Mārtiņs Luters, augustīniešu eremītu klostera mūks un Bībliskās teoloģijas
doktors Vitenbergas universitātē, kuru vēl tikai 1502. gadā bija nodibinājis
Saksijas kūrfirsts Fridrihs Gudrais. Vēlākajos gados Fridrihs Gudrais kļūst par
Lutera atbalstītāju un aizstāvi.
Mārtiņš Luters ir dzimis 1483. gada 10.
novembrī Eislēbenē veiksmīga ogļraktuvju uzņēmēja Hansa Lutera ģimenē. Mārtiņš
apmeklēja skolas Magdeburgā, Eizenahā. Lielā mērā tēva gribas ietekmēts, viņš
no 1501. līdz 1505. gadam studē Erfurtes universitātes Humanitārajā jeb Brīvo
mākslu fakultātē un gatavojas jurista karjerai. Taču 1505. gads ienes pārmaiņas
Lutera nākotnes plānos - pārdzīvojis ļoti bargu pērkona negaisu pie
Štoternheimas (02.07.1505), Luters iestājas Erfurtes augustīniešu klosterī un
vēlas visu savu dzīvi pilnīgi veltīt Dievam. 1507. gada pavasarī Luters tiek
iesvētīts par priesteri Erfurtes Domā, tam seko teoloģijas studijas. 1508. gadā
viņa garīgais tēvs – augustīniešu klosteru Vācijas ģenerālvikārs Johans fon
Štaupics nozīmē Luteru strādāt jaundibinātajā Vitenbergas universitātē, kur
tajā pat gadā viņš iegūst Bībliskā Bakalaura grādu. 1512. gada oktobrī tur arī
notiek Lutera doktora darba promocija, un Luters kļūst par profesoru un
Bibliskās teoloģijas katedras vadītāju.
Laikā no 1513. līdz 1518. gadam
Luters notur savus agrīnos priekšlasījumus par Psalmiem (1513.-1515.), par
Romiešu vēstuli (1515.-1516.), Galatiešu vēstuli (1516.-1517.) un Ebreju
vēstuli (1517.-1518). Šajos priekšlasījumos notiek jaunās, reformatoriskās
teoloģijas tapšana. Ievadā savu Kopoto rakstu izdevumam latīņu valodā 1545.
gadā Luters saka, ka viņam jaunā apziņa par Dieva taisnīgumu (iustitia dei) ir
radusies pamatojoties uz Rom. 1:17 “no ticības taisnais dzīvos.” Viņš pats par
to liecina, ka šis pavērsiens viņām nozīmēja jaunu piedzimšanu un iziešanu caur
paradīzes vārtiem. Dieva taisnīgumu Luters nu vairs nesaprot kā Dieva
kvalitāti, bet gan kā taisnīgums, ko Dievs dāvā cilvēkam. Tajā arī iezīmējas
Lutera paša un luteriskās reformācijas centrālā doma: Taisnošana notiek vienīgi
caur ticību un vienīgi uz Kristus nopelnu pamata.
Luters nepadodas
Cīņu pret grēku atlaidēm, ko Luters iesāka ar
“95 Tēžu” publicēšanu, viņš turpina, vācu valodā sarakstot “Sprediķi par
grēku atlaidēm un žēlastību”, kas 1520. gadā vien tiek publicēts 20 reižu. Šāda
Lutera darbība izsauc asu Baznīcas reakciju, un pret Luteru Romā tiek uzsākta
prāva aizdomās par ķecerību. 1518. gada oktobrī Augsburgā Luteru izjautāja jeb
nopratina kardināls Kajetāns (1469.-1534.), pieprasot atsaukt ķecerīgās domas.
Kad Luters to atsakās darīt un tieši pretēji – turpina savas idejas izplatīt
tālāk, 1520. gada jūnijā izsludinot lāsta bullu “Exsurge domine”. Bet 1521.
gada janvārī ar bullu “Decet Romanum Pontificem” Luters tiek ekskomunicēts jeb
izslēgts no Baznīcas un pasludināts par sadedzināmu ķeceri. Valsts likuma
līmenī tas tiek apstiprināts ar 1521. gada 26. maijā izdoto Vormsas ediktu.
Tieši šajā saspringtajā laikā tiek sarakstīti trīs ļoti nozīmīgi Lutera darbi:
“Vācu nācijas kristīgiem augstmaņiem par kristīgā stāvokļa uzlabošanu”,
“Baznīca Bābeles gūstā”, un “Par kristīgā cilvēka brīvību”.
Aicinājums “Vācu nācijas kristīgiem
augstmaņiem par kristīgā stāvokļa uzlabošanu” (1520. gada vasara) attīsta
Lutera reformu programmu. Viņš pieprasa romānistu trīs mūru likvidēšanu:
garīgās varas nostādīšana augstāk par laicīgo, pāvesta tiesības vienīgajam
izskaidrot Svētos Rakstus un tiesības tikai pāvestam sasaukt koncilu. Tam
pretī Luters nostāda: caur kristību visi kristieši pieder garīgajai kārtai, tas
ir, viņš aicina uz visu ticīgo vispārēju priesterību. Bīskapi nebija
attaisnojuši uz sevi liktās cerības, tāpēc Luters vērsās pie pasaulīgajiem
augstmaņiem. Otrā raksta daļa izklāsta reformu programmu: likvidēt Baznīcas
valsti, celibātu, ubagošanu, bet tā vietā ieviest plānveidīga nabago aprūpi,
veikt izglītības reformu un sākt cīņu par evaņģēlija izplatīšanu.
Darbs “Baznīca Bābeles gūstā” (1520. gada
oktobrī) ir akadēmisks raksts, kas veltīts mācībai par sakramentiem. Tajā
Luters vēršas pret trim mūriem, ko pāvesta baznīca ir uzcēlusi ap sakramentiem:
transsubstanciācijas mācība, izpratne par Svēto vakarēdienu kā upuri un tā
pasniegšanu lajiem tikai maizes formā. Luters pastāv uz to, ka sakramentu par
tādu dara apsolījums (promission) un ticība (fides). Svarīgākais pie
sakramenta ir apsolījuma Vārds, kas tiek apstiprināts ar zīmi. Šis vārds, gluži
kā viss, kas ir apsolījums, prasa ticību. Līdz ar to sakraments ir redzamais
Dieva Vārds - “verbum visibile”. Luters norāda, ka sakramentam jābūt trīs
pazīmēm: tas var būt tikai paša Kristus iestādīts, tam ir ārējā zīme, un ar to
ir saistīts apsolījums. Pēc agrīnā Lutera domām pastāv trīs bibliskie
sakramenti: Kristība, Svētais Vakarēdiens un Grēksūdze. Līdz ar šiem rakstiem
Luters pārrauj saikni ar viduslaiku Baznīcas mācību par sakramentiem.
Traktātā “Par kristīgā cilvēka brīvību”
(1520. gada vēlā rudenī) Luters sniedz kristīgas dzīves apkopojumu.
Pavadvēstulē pāvestam Leo X šis traktāts tiek iedalīts un nosacīts ar divām
paradokslām tēzēm: kristīgais cilvēks ir pilnīgi brīvs visu lietu kungs un nav
padots nevienam, un tanī pat laikā viņš ir visu lietu kalps, padots ikvienam
(saskaņā ar 1. Kor. 9:19). Taisnošanas teoloģija un kristoloģija pastāv
spriedzē starp iekšējo un ārējo cilvēku, jo kristietis dzīvo pasaulē, bet nav no
pasaules. Iekšējais cilvēks dzīvo ticībā uz Kristu un kā tāds ir brīvs no
visiem tā sauktajiem dievbijīgajiem darbiem. Ārējais cilvēks, savukārt, kalpo
kā padevīgs kalps tuvākajiem ar saviem labajiem darbiem.
Jauns Bībeles tulkojums
Pēc Vormsas edikta pasludināšanas Lutera
dzīvībai draud briesmas, un no 1521. gada 4. maija līdz 1522. gada 3. martam
viņš ar Frīdriha Gudrā ziņu un šā cilvēka aizsardzībā slēpjas
Vartburgas pilī zem muižnieka Jorga vārda. Šajā laikā Luters pabeidza savu
“Magnificat” - Marijas slavas dziesmas skaidrojumu, kā arī no 1519.
gadā izdotā Erasma grieķu teksta pārtulko Jauno Derību vācu valodā, kas tiek
publicēta 1522. gadā Vitenbergā. Savā Bībeles tulkojumā Luters izmantoja tā
saukto sakšu kancelejas valodu, kas pēc tam kļuva par pamatu vācu literārajai
valodai. Vartburgas laikā Luters saraksta arī ”Baznīcas Postillu” jeb
evaņģēlisko sprediķu krājumu. Vēlāk viņš darbu pie šā krājuma turpināja un
uzskatīja to par savu labāko darbu.
Nelaimīgā kārtā, kamēr Lutera nebija klāt,
Vitenbergā iesākās nemieri un baznīcu grautiņi, kuri radās radikālu reformu
veikšanas dēļ. Šīs kustības priekšgalā nostājās Andreas Bodenšteins jeb
Karlštats, kurš atcēla celibātu, mesas dievkalpojumu un svētbilžu godināšanu.
Situāciju vēl saasināja tā saucamie “Cvikavas pravieši” Nikolajs Štorhs un
Tomas Dreksels, kuri ieradās Vitenbergā un aicināja uz personisku, iekšēju Gara
atklāsmi un pieprasīja pārtraukt bērnu kristības. Vēlākajos gados ne reizi vien
Luteram nākas atgriezties, lai cīnītos pret tiem, kas viņa iesākto reformu
kustību bija pārpratuši, jeb pie tā saucamā Reformācijas kreisā, radikālā
spārna, ko Luters nodēvēja par “entuziastiem” jeb “jūsmotājiem”. Tāpat
viņam nācās nostāties pret anabptisitem jeb atkalkristītājiem un Tomasa Mincera
vadīto Zemnieku karu 1525. gadā. Šo nemieru dēļ Luters pameta Vartburgu un
atgriezās Vitenbergā. No 9. marta Vitenbergas pilsētas baznīcā Luters sāka
noturēt Gavēņa laika jeb Invokavit sprediķus. Ar šo sprediķu palīdzību
Luters spēja reformu procesu ievirzīt pareizās sliedēs un mierīgā gultnē.
Luters kritizēja Vitenbergā notiekošo reformu veidu un formu nevis
saturu - viņš negribēja, lai pārmaiņu rezultāts tiktu
panākts ar varu un spēku.
Lai gan Vormsas edikts tika pasludināts,
Vācijā neatradās spēks, kas to realizētu. Liela loma tajā bija sarežģītajai
situācijai ārpolitikā un draudošajām turku iebrukumu briesmām, tāpēc Luters
varēja savu darbību turpināt. Atgriezies Vitenebrgā, Luters strādā pie
evaņģēliskas dievkalpojumu kārtības izstrādes. Vispirms tiek izdota “Misas Formula”
jeb dievkalpojumu kārtība latīņu valodā, pēc tam 1526. gadā – “Vācu mesa”.
1523. gadā Luters publicē “Kristību grāmatiņu”, bet 1524. gadā viņš sastāda
pirmo draudzes dziesmu grāmatu, kas pamatā sastāvēja no paša
sarakstītām dziesmām.
Skolā arī meitenes?
Luters sper arī nozīmīgus soļus jaunas
sociālās kārtības izveidošanā un 1522. gadā publicē traktātu “Par laulības
dzīvi”, kurā pamato, ka lai gan laulība ir “dievišķs un svētīgs
stāvoklis”, tā tomēr ir “ārēja, miesīga vai laicīga lieta”, kas pieder Pirmajam
Ticības Loceklim (Radīšana), nevis attiecas uz Pestīšanu. 1523. gadā viņš izdod
“Kopējas kases kārtību” jeb tā saucamo Leisnigas kases kārtību, kurā noteikts,
ka Baznīcas līdzekļiem jātiek izmantotiem draudzes nabagu, pašas baznīcas
huntās skolas vajadzībām. 1524. gadā top traktāts “Par tirgošanos un
augļošanu”, kas satur asu agrīnā kapitālisma saimniecības kritiku,
balstītu uz Bībliskiem pamatiem, proti, pēc grēkā krišanas cilvēkā valda
mantkāre un vēlēšanās gūt visus labumus tikai sev.
1524. gadā iznāk Lutera uzsaukums
“Rāteskungiem… par to, ka viņiem ir jāierīko un jāuztur kristīgās skolas”, kas
ir humānisma garā veidota izglītības programma, paredzot skolu apmeklēt arī
meitenēm. 1523. gadā tiek sarakstīts viens no ļoti ietekmīgiem Lutera darbiem
“Par laicīgajiem kungiem, cik tālu viņiem paklausīt”. Tas ir šī laika
svarīgākais Lutera raksts, kurā viņš runā par to, ka dižciltīgo varas bībelisks
pamatojums (Rom 13) un Kalnu Sprediķa izteikumi ir acīmredzamā pretrunā. Lai šo
pretrunu atrisinātu, Luters izšķir Dieva valstību un pasaules valstību, Dieva
garīgo un laicīgo valdīšanu. Zobens un Vārds ir divi līdzekļi, ar kuriem Dievs
pārvalda savu radību. Uz šī pamata dižciltīgo varai ir Dieva noteiktas robežas,
tai ir vara tikai pār ārējo – pār miesu, ne pār dvēseli. Traktāta noslēgumā
Luters sniedz tā saucamo “Firstu spoguli” jeb pamato taisnīgu karu iespējamību.
Tieši pa vidu Zemnieku kara radītajam
apjukumam 1525. gada 10. jūnijā Luters apprecējās ar bijušo mūķeni Katarīnu fon
Boru (1499.-1552.). Viņiem piedzima seši bērni, no kuriem pilngadību sasniedza
tikai četri. Luters uzskatīja, ka laulības dzīve ir Dieva radības spogulis, un
lai gan viņa laulības izsauca neizpratni pat daudzos viņa sekotājos, ar šo soli
viņš bija lauzis gadu simtiem Rietumu baznīcā pastāvējušo priesteru celibāta
tradīciju.
Viens no visnozīmīgākajiem Lutera vēlīniem
darbiem ir 1539. gadā sarakstītais traktāts “Par Konciliem un Baznīcu”, kurā
Luters nosauc un raksturo septiņas Baznīcas pazīmes. “Vispirms svētie kristīgie
ļaudis ārēji ir atpazīstami pēc tā, ka viņiem pieder svētais Dieva Vārds.”
Tālāk seko sešas pārējās baznīcas pazīmes: kristības sakraments, altāra jeb
Svētā Vakarēdiena sakraments, publiski pārvaldīta atslēgu vara, tiek aicināti
un konsekrēti mācītāji, notiek publiskas lūgšanas, slavēšana, pateikšanās
Dievam un visbeidzot - viņiem pieder svētais krusts.
Mārtiņš Luters pēc bagāta un trauksmaina mūža
Dieva mierā tika aizsaukts 1546. gada 18. februārī Mansfeldē un tiek apglabāts
Vitenbergas pils baznīcas kapsētā.
Pēc Lutera nāves viņa iesākto reformu process
turpinās gan Vācijas baznīcās, gan aptver arī citas Eiropas teritorijas. Lai
gan pēc Lutera nāves Vācijas evaņģēlisko firstu militārā Šmalkaldes savienība
cieta vairākas sakāves, tomēr to neizdevās iznīcināt pavisam. 1555. gadā
Augsburgā tika parakstīts reliģijas miera līgums, kas radīja priekšnoteikumus
mierīgās līdzāspastāvēšanas attiecību veidošanai starp abām valsts lielajām
konfesijām – Romas Katoļu baznīcu un Luterāņu baznīcu. Laikā pēc Augsburgas
reliģijas miera līguma vācu teritorijās radās un izveidojās konfesionālās
baznīcas, kur luterāņu baznīcām satversmes parasti bija augstmaņu sastādītas,
kā arī Vācijas zemesbaznīcu karte tika izveidota tāda, kāda tā ir līdz pat
mūsdienām.
Lutera pienesums ir ļoti būtisks visai
Rietumu kristietībai un īpaši jau baznīcām, kuras nes viņa vārdu. Nedzēšams
Lutera atstātais mantojums ir tas, ka viņš atjaunoja un nostiprināja
kristīgajai Baznīcai fundamentāli svarīgus uzskatus, proti, to, ka cilvēcei ir
ārkārtīgi vajadzīga pestīšana, ko nodrošināt var vienīgi Dieva žēlastība, to,
ka cilvēki tiek glābti Kristus taisnības dēļ un ka būt kristietim nozīmē -mīlēt
Dievu pāri pār visām lietām un savu tuvāko kā sevi pašu. Ne mazāk svarīga ir
arī atziņa, ka Baznīca ir ticīgo kopība, kas dzīvo savu svētceļnieces ceļu,
atšķiroties no pasaules. Un laikam vissvarīgākais no Lutera mantotais princips
ir tas, ka Svēto Rakstu interpretāciju nekad nedrīkst sajaukt ar pašiem
Rakstiem un ka Bībeles lasīšanā, mācīšanā un sprediķošanā centrā vienmēr ir
jāpatur Kristus un Viņa evaņģēlijs.
Par Svētā vakarēdiena svinēšanas praksi Latvijas evaņģēliski luteriskajā Baznīcā
Mācītāji ir kalpi, ne kungi pār Dieva noslēpumiem (1.Kor.
4:1). Tādēļ viņiem jākalpo ar žēlastības līdzekļiem (Vārdu un sakramentiem) tā,
kā Kristus tos ir iedibinājis. Garīdznieki vai draudzes, kas, pārvaldot
sakramentus, novēršas no Kristus iedibinātās kārtības, noliedz Viņa autoritāti,
pretojas Viņa gribai un necienīgi rīkojas ar dārgo Svētā Vakarēdiena dāvanu.
Tādēļ, svinot Euharistiju, gan mācītājam gan komunikantiem jācenšas pēc labākās
sirdsapziņas sekot Kristus norādījumiem un attiekties pret sakramentu ar
vislielāko godbijību. Euharistiskajai praksei jābūt saskaņā ar baznīcas mācību
un ticību. Svētais Vakarēdiens ir mūsu Kunga Jēzus Kristus patiesā miesa un
asinis. Íai pārliecībai un no tās izrietošajai attieksmei ir jānosaka mācītāja
un draudzes izturēšanās dievgalda laikā un veids, kā apejamies ar sakramenta
elementiem. Svētā vakarēdiena praksē jāizšķir divas viena otru papildinošas
lietas: necessitas sacramenti jeb nepieciešamais, lai sakramenta svinēšana
vispār būtu iespējama, un solemnitas sacramenti, jeb tas, kas vajadzībs
cienīgai un svinīgai euharistijas svinēšanai draudzes dievkalpojumā. Protams,
pirmām kārtām jāraugās uz to, lai būtu nodrošināts nepieciešamais. Taču
šodienas apstākļos, kad baznīca var brīvi noturēt savus dievkalpojumus,
solemnitas sacramenti ir atkarīga galvenokārt no mācītāja un draudzes vadītāju
attieksmes, tādēļ nevērīga attieksme pret Euharistijas svinību ceremoniālo pusi
jāatzīst par nolaidību.
- Cienīgai vakarēdiena svinēšanai vajadzīgie piederumi
Ārkārtas apstākļos dievgalda svinēšanai ir vajadzīgi
tikai maize, vīns, iestādīšanas vārdi, priesteris / mācītājs un komunikanti.
Tomēr kristīgās baznīcas vēstures gaitā ir izveidojušies zināmi principi, kuru
pamatā ir bijusi praktiska nepieciešamība, dievkalpojumos uzkrātā pieredze,
vēlēšanās izpaust godbijību pret sakramentu un cenšanās pēc simbolu skaidrības.
Saskaņā ar šiem principiem katrā draudzē jālieto dievgalda piederumi, kuri
nodrošina nepieciešamo tīrību un drošību.
1.1.
Trauki
Pilns dievgalda trauku komplekts ietver biķeri, patēnu,
trauku hostiju uzglabāšanai, vīna kannu, ūdens kannu, šķīvīti lietotu
purifikatoru novietošanai, bļodiņu roku mazgāšanai. Ja paredzēts konsekrētos
dievgalda elementus uzglabāt vēlākai lietošanai, piemēram, slimnieku
apmeklēšanai, tam vajadzīgi atsevišķi trauki, kas labi noslēdzami un nodrošina
drošu un cienīgu sakramenta uzglabāšanu un transportēšanu.
Hostiju traukiem, sevišķi ciborijam (kurā glabā konsekrētu maizi) jābūt labi
noslēdzamiem, lai to saturam nevarētu piekļūt grauzēji un kukaiņi. Trauki
nedrīkst maizi nosmērēt vai izmainīt tās garšu un smaržu. Vislabāk lietot
sudraba traukus, kuri vismaz no iekšpuses ir zeltīti. Ja draudzes rīcībā ir
tikai sūbējoša metāla trauki, ieteicams tos izklāt ar tīru, baltu papīru. Biķerim
vēlams būt no iekšpuses zeltītam. Alvas vai misiņa biķeris pirms dievkalpojuma
savlaicīgi jāpārbauda, vai tas nav apsūbējis. Arī vīna kanna jāizvēlas no
materiāla, kurš neiespaido vīna īpašības. Tas pats sakāms par ūdens kannu.
Dievkalpojumos ar nelielu vai vidēju komunikantu skaitu ir ērti lietot nelielu
vīna kannu, vienā lielumā ar ūdens kannu. Vēlams, lai tās būtu noslēdzamas. Ja
nav īpašu vīna un ūdens kannu, var lietot parastas stikla krūzes vai karafes.
1.2.
Drēbes
Pilns dievgalda drēbju komplekts ietver korporālu,
purifikatorus, pallu, bursu un velumu. Var lietot arī dvieli roku slaucīšanai.
Ja purifikatorus nemazgā pēc katra dievkalpojuma, vajadzīgs auduma maisiņš lietoto
purifikatoru uzglabāšanai. No drēbēm svarīgākais ir korporāls. Korporāla
nosaukums norāda, ka tas ir saskarē ar Kristus miesu. Tas simbolizē autu, kurā
bija ietīts Kristus ķermenis. Euharistijas laikā to izklāj uz altāra, lai
uztvertu iespējamās maizes druskas. Korporāls ir balts kvadrātveida auduma
gabals, kura malas garums ir apmēram 60 cm. Pirms un pēc Euharistijas
svinēšanas tas ir salocīts īpašā veidā, lai tā auduma puse, uz kuras bija
novietotas hostijas, tiku ielocīta uz iekšu. Korporāls jālieto obligāti.
Svarīgi ir arī purifikatori - gareniski trīskārt
salocītas balta auduma salvetes, kuras lieto izdalīšanas laikā un arī biķera
iztīrīšanai pēc vakarēdiena. Purifikators lieto arī roku noslaucīšanai pēc
mazgāšanas. Roku slaucīšanai izmantojamos purifikatorus nelieto biķera
tīrīšanai, tādēļ biķera purifikatorus iezīmē ar krustiņu. Principā purifikatoru
vietā var lietot arī papīra salvetes.
Palla ir kvadrātveida plastikāta plāksnīte, kas apvilkta
ar baltu audumu. To lieto biķera nosegšanai, lai
vīnā nenokļūtu kukaiņi, putekļi un citi nepiederoši
priekšmeti.
Bursa ir stingra kvadrātveida mapīte, kuras izmēri
līdzinās salocīta korporāla izmēriem. Tajā glabājas korporāls. Bursas iekšpusē
ir kabata vai sloksnīte korporāla ievietošanai. Bursu izgatavo liturģiskajās
krāsās un, ja iespējams, ar baznīcas gada laikam
atbilstošiem simboliem. Velumu lieto biķera un patēnas pārsegšanai. tam jābūt
tik lielam, lai pārsegtā veidā tā malas sasniegtu altāra virsmu, izveidojot
kaut ko līdzīgu teltij. Velumu izgatavo liturģiskajās krāsās ar piemērotiem
simboliem.
Dvielis domāts roku noslaucīšanai pēc mazgāšanas, ja to dara mazāk ceremoniālā
veidā.
1.3. Citi piederumi
Simbolu skaidrībai ir vēlams Dievgalda laikā turēt uz
altāra tikai konsekrējamo maizi un vīnu. Rezerves elementus novieto uz kredenču
galdiņa - neliela galdiņa, kas nolikts pa labi no altāra (raugoties ad
orientem). Vārda liturģijas laikā uz tā atrodas arī biķeris, patēna un pārējie
piederumi.
Ja paredzēts uzglabāt sakramentu vēlākai izdalīšanai, tam jāiekārto īpašs
aizslēdzams skapītis. Tradicionāli to mēdza novietot pie altārtelpas sienas pa
labi no altāra (ad orientem). Arī nekonsekrētos dievgalda elementus jāglabā
atsevišķi tam piemērotā, cienīgā un drošā vietā.
- Dāvanas (maize un vīns)
2.1. Maize
Mūsu baznīcā ir pieņemts lietot hostijas, kas izceptas no
neraudzētas kviešu mīklas nelielas, apaļas vafelītes veidā. Līdztekus tām var
lietot arī vienu lielu hostiju, lai draudze to labāk redzētu. To pirms
izdalīšanas salauž. Ārkārtas situācijās var lietot parastu maizi (vēlams
baltmaizi), kuru pirms lietošanas sagriež piemērota lieluma gabaliņos. Maizi
nevar aizvietot ar citu substanci.
2.2 Vīns
Jālieto dabīgs vīnogu vīns. Dabīga vīna pazīme ir
alkohola saturs 9° - 13°. Vīna krāsai nav nozīmes. Sarkanu vīnu izvēlas
audzinošu apsvērumu dēļ, jo tā krāsa ir vēl viens atgādinājums par Kristus
asinīm. Baltam vīnam dod priekšroku, vadoties no praktiskiem apsvērumiem, jo ir
vieglāk izmazgāt purifikatorus un citas dievgalda drēbes. Bez tam baltais vīns
ir drošāks pret iekrāsošanu, ko ražotāji mēdz lietot lētakajām vīnu šķirnēm. Ja
draudzes rocība atļauj, ieteicams iegādāties labu vīnu. Nav nepareizi lietot
vīnogu sulu, taču tas neatbilst mūsu baznīcas tradīcijām. Citu augļu (jāņogu,
aroniju, ābolu utt.) vīni, tāpat stiprinātie vīni un vīnu saturoši dzērieni
("Sangria" ) ir diezgan attāli no Bībeles priekšstatiem par vīnu. Tos
var lietot tikai ārkārtējos apstākļos, ja nav iespējams iegādāties dabīgu
vīnogu vīnu. Jāatceras, ka vīns, īpaši baltais, saglabā savu kvalitāti tikai
dažas dienas pēc pudeles atvēršanas. Dievgaldam nevar lietot vīnu, kurš atvērtā
veidā glabājies sakristejā mēnešiem ilgi. Vienmēr der savlaicīgi pārbaudīt, vai
vīns, kas glabājies aizsāktā pudelē, nav sabojājies.
Saskaņā ar liturģiskajām tradīcijām vīnu biķerī atšķaida ar nelielu ūdens
daudzumu. Galvenais iemesls tam ir fakts, ka Jēzus laikā Israēlā lietoja
atšķaidītu vīnu, tādēļ visai ticams, ka Jēzus un apustuļi tādu lietoja arī
Euharistijas iestādīšanas mielastā. Vēlāk tam tika piešķirtas dažādas
simboliskas nozīmes - asinis un ūdens no Jēzus sāna, Kristus divas dabas u.c.
- Dāvanu sagatavošana
Maize atrodas hostiju traukā, vīns un ūdens atrodas katrs
savā kannā. Uz biķera liek purifikatoru, uz tā patēnu, uz patēnas pallu un pāri
visam "telts" formā pārklāj velumu. Otru purifikatoru salocītā veidā
pārklāj pāri vīna un ūdens kannām.
Ja vien altārtelpas izveidojums to atļauj, dāvanas,
dievgalda trauki un citi piederumi līdz dievkalpojuma dievgalda daļas sākumam
atrodas uz kredenču galdiņa pa labi no altāra. Ja kredenču galdiņa nav, dievgalda
piederumus novieto altāra malā pa labi no celebranta. Sākoties dievgalda daļai,
ministrants (pērminderis) tos no galdiņa pienes pie altāra. Celebrants vispirms
izņem no bursas korporālu un izklāj to uz altāra. Korporālu neplivina, bet
uzmanīgi atloka, jo uz tā var būt maizes drupatas no iepriekšējiem
dievkalpojumiem. Uz iekšu locītajai pusei jābūt izklātai uz augšu. Bursu
jumtiņa veidā noliek uz altāra pa kreisi no celebranta, ar zīmējumu pret
draudzi. Izklātā korporāla centrā novieto biķeri. Biķerim priekšā noliek lielo
hostiju, bet mazās hostijas novieto pa kreisi no tās (kreisajā apakšējā stūrī).
Patēnu līdz pusei paliek zem korporāla labā apakšējā stūra, bet otrai tās pusei
pārsedz pāri purifikatoru. Ja jākonsekrē vīns vēl citos biķeros, tos liek uz
korporāla aiz centrālā biķera.
Biķerī no kannas ielej vajadzīgo daudzumu vīna - labāk mazāk nekā par daudz.
Pēc tam pielej nedaudz ūdens (to mēdz darīt, attēlojot krusta zīmi). Uz biķera
liek pallu. Ja uz biķera malām ir vīns, kas uz pallas varētu atstāt traipus, to
vispirms noslauka ar purifikatoru. Palla atrodas uz biķera visu laiku, kmēr
biķeri nelieto.
Korporāls simboliski apzīmē konsekrācijas vietu. Uz tā
liek tikai konsekrējamos elementus. Lai saglabātu simbolu skaidrību, jāraugās,
lai uz korporāla pat daļēji neatrastos trauks ar rezerves hostijām vai vīna
kanna.
- Roku mazgāšana
Kad dāvanas sagatavotas, celebrants, gatavojoties
elementu konsekrēšanai un sakramenta izdalīšanai, mazgā rokas. To var darīt
divējādi - funkcionāli un tradicionāli ceremoniālajā veidā. Pirmajā gadījumā
ministrants (pērminderis) nostājas pie altāra stūra labajā pusē ar ūdens kannu
labajā un bļodu kreisajā rokā, ar dvieli pār kreiso roku. Celebrants mazgā
rokas ar ūdeni, ko ministrants lej viņam uz rokām, un pēc tam noslauka tās
dvielī. Tālāk rīkojas kā parasti. Šīs darbības mērķis ir vienkārši roku tīrība,
pieskaroties sakramentam.
Klasiskā, vairāk ceremoniālā veida mērķis turklāt ir vēl
pēc iespējas novērst konsekrētās maizes daļiņu nonākšanu no celebranta rokām uz
grīdas vai citās vietās, kur tām nebūtu jānonāk. Celebrants skalo pirkstus
iepriekš aprakstītajā veidā un noslauka tos purifikatorā, kurš īpaši paredzēts
šim nolūkam. Pēc roku mazgāšanas līdz distribūcijas beigām un dievgalda trauku
iztīrīšanas brīdim ar īkšķiem un rādītājpirkstiem celebrants pieskaras tikai
hostijām. Pārējā laikā pirkstu galus, ar kurām viņš tām pieskāries, celebrants
tur sakļautus. Biķeri paceļ, turot to starp vidējiem un rādītājpirkstiem. Kad
sakramenta izdalīšana pabeigta un biķeris pirmo reizi izskalots, celebrants ņem
biķeri ar delnām aiz kausa daļas, turot pirkstus, ar kuriem viņš skāris
hostijas, virs biķera. Ministrants ar nelielu ūdens daudzumu ieskalo mazās
maizes daļiņas no celebranta pirkstiem biķerī. Trauku iztīrīšanu pabeidz kā parasti
(sk. 9).
- Dāvanu konsekrēšana
Kad celebrants euharistiskajā lūgšanā nonāk līdz
konsekrācijas vārdiem, viņš vispirms ar abām rokām ņem lielo hostiju (ja tādu
nelieto, tad vienkārši hostiju) un, turot to nedaudz paceltu virs altāra, saka
konsekrācijas vārdus. Izrunājot paša Jēzus sacītos vārdus ("ņemiet un
ēdiet…" ), celebrants nedaudz noliecas. Kad konsekrācijas vārdi pār maizi
pateikti, celebrants paceļ hostiju pāri galvai virs altāra (elevācija). Šīs
kustības mērķis ir adorācija un Kristus miesas parādīšana draudzei. Tad
celebrants hostiju noliek uz altāra pie pārējām un, pagodinot sakramentā klāt
esošo kungu, nometas uz viena ceļa vai paklanās. Pēc tam celebrants to pašu
dara ar biķeri, vispirms noņemot no tā pallu. Pēc "Mūsu Tēvs debesīs"
lūgšanas celebrants ņem patēnu un liek uz tās lielo hostiju, kuru Agnus Dei
dziedājuma laikā virs biķera salauž izdalīšanai piemērotos gabalos, un pievieno
tik daudz mazo hostiju, cik tas ērti izdalīšanai, pārējās atstājot uz
korporāla. (T.s. A kārtībā ir īpašs rits maizes laušanai.)
Dievgalda liturģijas dažādus momentus var iezīmēt ar zvaniņiem. Tradicionāli to
dara pie elevācijas, taču dažviet pieņemts ar tiem signalizēt par euharistiskās
lūgšanas sākumu (draudze nometas ceļos) un euharistiskās lūgšanas beigas. (draudze
pieceļas). Konsekrācijas laikā var zvanīt arī baznīcas zvans.
- Izdalīšana.
Vispirms dievgaldu bauda celebrants sakot: "Kristus
miesa/asins, par mani nodota", tad pasniedz to citiem mācītājiem un
ministrantiem, kuri atrodas altārī, pēc tam pārējiem dievgaldniekiem. Mūsu
baznīcā pieņemts pasniegt maizi komunikantam mutē. Tāpat pie mums pieņemts
pasniegt vīnu no viena kopīga biķera . Pasniedzot sakramentu, katram
dievgaldniekam saka izdalīšanas vārdus: „Kristus miesa/asins (par tevi
nodota/izlieta)“, uz kuriem viņš atbild ar "Āmen!". Tādēļ hostiju
pasniedzot, pēc izdalīšanas vārdiem ietur nelielu pauzi, lai komunikantam būtu
laiks atbildēt. Vakarēdiena izdalīšanā var iesaistīt sagatavotus draudzes
darbiniekus - pirmkārt diakonus, ja draudzē tādi ir, pērminderus utt. Maizi
(miesu) izdala celebrants, vīnu (asinis) var izdalīt kāds asistents, piemēram.
Ja dievgaldnieku ir ļoti daudz, dievgaldu var izdalīt vienlaicīgi vairākās
rindās pie altāra vai dažādās vietās baznīcā (stacijās), kas ērti pieejamas.
Tādā gadījumā komunikanti nāk rindā pie stacijas, kurā divi darbinieki pasniedz
viens maizi un otrs vīnu. Tad komunikantiem nomesties ceļos nav obligāti. Tam
vajadzīgi papildus trauki un apmācīti darbinieki. Atlaišanas vārdi no Bībeles
nav obligāti, dievgaldniekus var atlaist, sakot: "Ejiet ar mieru!".
Lai izdalīšana noritētu nepārtraukti, dievgaldnieki var aiziet no altāra tūlīt
pēc sakramenta saņemšanas, dodot vietu nākamajiem.
- Ko darīt, ja pietrūkst konsekrēto elementu?
Dievgalda praksē jāatspoguļojas priekštatam par to, ka
konsekrēti elementi (sakraments) atšķiras no nekonsekrētiem (maize un vīns). To
apliecina, nepieļaujot elementu vairākkārtēju konsekrēšanu vai nekonsekrētu
hostiju pievienošanu un izdalīšanu bez konsekrācijas. Ja pietrūkst maizes, tad
vajadzīgo skaitu hostiju no rezerves trauka noliek uz korporāla un konsekrē,
sakot uz maizi attiecinātos vārdus. Šai gadījumā tiem nav jābūt dzirdamiem
visiem baznīcā esošajiem, jo tie tos jau dzirdējuši, konsekrējot pirmo maizes
un vīna daudzumu. Ja vēl palikušas kādas konsekrētas hostijas, tās pa to laiku
atrodas uz patēnas blakus korporālam. Ja sāk trūkt konsekrētā vīna, to vēlams
savlaicīgi papildināt, pielejot vīnu vai ūdeni no kannas. Ja rezervju nav,
hostijas lauž sīkākos gabalos, vīnu atšķaida ar ūdeni vai lieto intinkciju. Ja
tomēr ir izlietojies viss konsekrētais vīns un biķeris ir tukšs, tajā ielej
svaigu vīnu un konsekrē, sakot uz vīnu attiecinātos vārdus.
8. Ko darīt ar neizmantotajiem, konsekrētajiem elementiem?
Konsekrētu vīnu no biķera liet atpakaļ pudelē pie
nekonsekrēta atkārtotai vai profānai izmantošanai nedrīkst. Tāpat nedrīkst likt
pāri palikušās konsekrētās maizes pie nekonskerētām. Konsekrēšanai jāņem tāds
daudzums maizes un vīna, lai nebūtu pārpalikumu. To var īstenot, praktizējot
ikreizēju pierakstīšanos pie dievgalda vai saskaitot dievgaldniekus pie
absolūcijas pasludināšanas. Ir nepareizi pieliet pilnu biķeri, ja nav paredzams
attiecīgs skaits. dievgaldnieku. Drošības rezervei jāatrodas hostiju traukā un
vīna kannā, nevis biķerī un uz patēnas.
Ja pēc pēdējo komunikantu atlaišanas paliek pāri neliels
daudzums dievgalda elementu, celebrants tos apēd un izdzer turpat pie altāra.
Ja pāri palicis vairāk, mācītājs izlieto pārpalikumu kopā ar pērminderiem un
citiem darbiniekiem, kuri bijuši pie dievgalda. Labāk to izdarīt tūlīt, taču
vajadzības gadījumā to var darīt pēc dievkalpojuma cienīgos apstākļos
sakristejā. Konsekrētos elementus uzglabā tikai tad, ja tos paredzēts izlietot
sakramenta pasnieganai vēlāk (slimnieku aprūpei u.tml.). Tie jāuzglabā
atbilstošos traukos un pienācīgos apstākļos.
9.Trauku tīrīšana
Principā biķeris un patēna jāiztīra tūlīt pēc
izdalīšanas. Izņēmums varētu būt gadījumi, kad pāri paliek pārāk daudz elementu
un tie jāizlieto vai jāpārliek citos traukos sakristejā. Kad visi komunikanti
atlaisti un pārpalikumi izlietoti, celebrants vispirms no patēnas ieber un ar
purifikatora tīro daļu ieslauka biķerī maizes drupatiņas. tad biķeri izskalo ar
mazu daudzumu vīna un izdzer. Tad izdara pirkstu noskalošanu biķerī, ja tādu
praktizē. pēc tam ar lielāku daudzumu ūdens noskalo biķera iekšējo virsmu un
ūdeni izdzer, biķeri pastāvīgi griežot. Pēc tam biķeri izslauka ar purifikatora
tīrajām daļām, purifikatoru ieliek biķerī, tam virsū liek patēnu un pallu un
biķeri noliek altāra labajā malā. Tad noteiktajā veidā saloka korporālu, ieliek
to bursā un bursu jumtiņa veidā noliek altāra centrā. Biķerim pārklāj velumu un
uzliek bursu ar korporālu. Tikai pēc tam seko pateicības kolekte un svētīšana.
10. Dievgalda drēbju
mazgāšana
Purifikatoru lieto tikai vienreiz, pēc tam mazgā.
Korporālu lieto atkārtoti. Korporālu vai prufikatoru mazgājot, to vispirms
izskalo tīrā ūdenī. Tradicionāli to dara mācītājs sakristejā. ūdeni izlej
speciālā izlietnē (sakrārijā), kas to novada baznīcas pamatos. Ja tādas nav,
ūdeni izlej kādā cienīgā vietā, kurai nestaigā pāri. To nedrīkst liet
kanalizācijā vai pie atkritumiem. Pēc tam purifikatorus mazgā parastā veidā,
taču ne kopā ar citām drēbēm un veļu. Ja purifikatorus nemazgā pēc katra
dievkalpojuma, tos sakrāj auduma maisiņā un līdz mazgāšanai glabā tam piemērotā
vietā. Ja purifikatoru vietā lieto papīra salvetes, tās pēc dievkalpojuma
ieliek tīrā maisiņā un sadedzina. Pallu mazgā ar birstīti.
11. Ko darīt, ja kas nokrīt izlīst vai biķerī iekrīt muša
Dievgalda elementu uztveršanai kalpo korporāls un arī zem
tā var kaut ko paklāt. Ja izlīst vīns, to cik vien iespējams savāc, ja
nepieciešams mazgājot ar ūdeni, kuru pēc tam savāc salvetēs vai purifikatoros.
Purifikatorus un korporālu mazgā kā 10. p., Salvetes sadedzina. Ja uz
purifikatora izlijis konsekrēts vīns, to pēc dievkalpojuma noteikti izmazgā. Lai
biķerī neiekļūtu svešķermeņi, to tur nosegtu ar pallu. (Pirms konsekrēšanas
vīnu biķerī vajadzētu pārbaudīt, vai tajā nepeld kāds kukainis vai korķa
gabaliņš. Tādu izņemšanai var uz altāra turēt īpašu karotīti. Var lietot
nekonsekrētu hostiju. Ja svešķermenis atrodas biķerī ar konsekrētu vīnu,
mācītājs, kurš pieņem sakramentu pirmais, var to izdzert. Ja tas nav vēlams, tad
svešķermeni izņem un novieto atsevišķi, piemēram, ietinot salvetēs. Pēc tam to
sadedzina vai skalo un ūdeni izlej sakrārijā.
12. Ja dievkalpojumā piedalās vairāki mācītāji
Jāiegaumē, ka tikai viens no mācītājiem ir celebrants.
Viņš parasti ir tas, kurš dievkalpojumā pasludina absolūciju, intonē Gloria,
saka salutācijas, "Paceliet savas sirdis", prefāciju, euharistisko
lūgšanu, konsekrāciju un svētīšanu. Ja lieto liturģiskos tērpus, kazulu velk
tikai celebrants. Tajos brīžos, kad draudze nometas ceļos (piem. Absolūcijas
vaieuharistiskās lūgšanas laikā), to dara arī mācītāji un ministranti, kuriem
tai brīdī nav pienākumu. Tikai celebrants paliek stāvus. Ja dievgaldu izdala
vairāki garīdznieki, maizi izdala pēc ranga vecākais (piemēram, prāvests,
bīskaps), jo viņš tad parasti ir celebrants. Ja to dara vienā pakāpē esoši
mācītāji, maizi dala pastor loci (vietējais mācītājs). Tam ir praktisks nolūks,
jo viņš pazīst draudzi un zina kam pasniegt vai nepasniegt dievgaldu. Mācītājs,
kas izdala vīnu, seko viņa priekšzīmei.
13.
Kas jāmāca draudzes locekļiem
Draudzes locekļi jāmudina bieži iet pie dievgalda - pat
katru svētdienu. Taču jāmāca arī nopietna gatavošanās. Pirms dievgalda
dievkalpojumiem jādod cilvēkiem iespēja satikt mācītāju pastorālai sarunai vai
grēksūdzei. Pie vakarēdiena ir aicināti iesvētītie draudzes locekļi, kā arī
viņu iesvētītie bērni. Daudzās draudzēs vecākiem ir paradums, ejot pie
dievgalda ņemt līdzi pie altāra neiesvētītus bērnus svētības saņemšanai. Ja
rodas šaubas par to, vai bērns ir iesvētīts, mācītājs to pavaicā vecākiem.
Tādēļ ir ļoti vēlams, lai bērni pie dievgalda nāktu kopā ar vecākiem vai kādiem
citiem pieaugušajiem, kas par viņiem atbild. Draudzē var norunāt kādu zīmi, kas
ļauj saprast, vai bērns (jaunietis) ir iesvētīts, pemēram uzlikt labo roku uz
sava kreisā pleca. Ir arī citādas zīmes, piemēram, iesvētītie jaunieši rokas uz
altāra sētiņas novieto ar delnām uz augšu, bet neiesvētītie uz leju, Vecāki var
aplikt saviem neiesvētītajiem bērniem roku ap pleciem, u.tml. Neiesvētītām personām,
kas pienākušas pie altāra, sakramentu nepasniedz, bet dod svētību, piemēram,
"Tas Kungs lai tevi svētī un pasargā" vai "Lai tevi svētī un
pasargā visuvarenais Dievs – Tēvs un Dēls un Svētais Gars" ) Ja kalpo
vairāki mācītāji, svētību dod tikai celebrants. Pārējiem mācītājiem tā nav
jāatkārto.
Mācītājam ir tiesības nepieņemt pirms pastorālas sarunas pie dievgalda draudzes
locekļus, kuri dzīvo atklātos, smagos grēkos un pēc aizrādījuma nelabojas, kuri
noliedz būtiskas kristīgās ticības patiesības vai kuri iesaistīti nopietnos
konfliktos un disciplīnas pārkāpumos. Šīs tiesības mācītājam jālieto ļoti
uzmanīgi un lēnprātīgi. Jāatceras, ka arī stingras prasības var izteikt laipnā
un pozitīvā formā.
Mācītājiem savu draudžu locekļi jāpamāca, kā izturēties citu draudžu
dievkalpojumos. Visas LELB draudzes atrodas altāra kopībā, jo apliecina vienu
ticību. Nevienu nedrīkst atraidīt no dievgalda tādēļ, ka viņš pieder citai LELB
draudzei. Taču katras draudzes mācītājam ir tiesības un pienākums zināt, kas
viņa draudzē nāk pie dievgalda. Tādēļ, viesojoties citā draudzē ar nodomu iet
pie dievgalda, viesiem pirms dievkalpojuma būtu savlaicīgi jāpiesakās pie
mācītāja. Ir vēlams dievkalpojumu apmeklētājiem darīt pieejamu rakstisku
atgādni par to, kas jāzina, ejot pie dievgalda.
Mācītājam jāizskaidro draudzes locekļiem dievgalda dievkalpojuma atsevišķo daļu
nozīme un kā to laikā izturēties. Jāizskaidro, ka dievgalda liturģija attiecas
uz visu draudzi, ne tikai uz komunikantiem. Lai to pasvītrotu, ir labāk, ja
komunikanti nāk pie altāra tikai pēc Agnus Dei. Draudze nometas ceļos, sākoties
euharistiskajai lūgšanai (pēc Sanctus) un pieceļas, tai beidzoties pirms
"Mūsu Tēvs" (lai gan draudžu locekļi bieži dod priekšroku palikt uz
ceļiem arī „Mūsu Tēvs“ laikā). Arī dievgalda saņemot komunikanti nometas ceļos.
Gaidot uz pieiešanu pie altāra stāvēt uz ceļiem nav obligāti. Draudze Izdalīšanas
laikā laikā var sēdēt. Pie dievgalda, īpaši saņemot biķeri, draudzes locekļiem
jāzina, ka nedrīkst izdarīt straujas kustības, piemēram rauties atpakaļ, lai
neizlaistītu vīnu. Ja nejūtas droši, labāk pieturēt biķeri ar rokām. Dāmām pie
dievgalda ejot nevajadzētu krāsot lūpas, jo no tā biķerī parādās eļļaini
plankumi. Nevajadzētu arī nēsāt cepures ar izteikti platām malām, zem kurām
mācītājs neredz biķeri. Vīriešiem, kas nēsā ūsas, tās būtu jāapgriež tā, lai
nemērcas vīnā. Ja kāds no dievgaldniekiem ir slims ar lipīgu infekcijas slimību
(tuberkulozi, stomatītu, u.tml.), viņam par to ieprieš jābrīdina mācītājs.
Šādiem slimniekiem dievgaldu pasniedz pēdējiem, lietojot atsevišķu biķeri vai
intinkciju. Ja ja kāds no komunikantiem alerģijas vai alkohola atkarības dēļ
vēlas atturēties no vīna baudīšanas, lai par zīmi uzliek labo roku uz sava
kreisā pleca. Mācītājs paceļ pret viņu biķeri, bet komunikants palokās.
14. Par bērnu dievgaldu
Pie Svētā vakarēdiena var pielaist draudzes locekļu
bērnus, kas ir iesvētīti. Mūsu baznīcā bērnus var iesvētīt no 7 gadu vecuma.
Bērni iepriekš jāsagatavo un jāpārbauda. Bērniem ir jāzina, ka pie dievgalda
viņi saņem nevis parastu maizi un vīnu, bet Kungu Jēzu miesā un asinīs un ka
tas ir sakraments jeb palīdzība ceļā uz Debesu valstību. Viņiem būtu jābūt viņu
vecumam atbilstošam priekšstatam par grēknožēlu un piedošanu.
15. Slimnieku un mirstošo vakarēdiens .
Mācītājs nedrīkst pieļaut stāvokli, ka slimnieki, kuru
nevar paši atnākt uz baznīcu, ilgākulaiku paliek bez dievgalda. Viņam būtu
jātur pie sevis tādu draudzes slimnieku saraksts un vismaz dažas reizes gadā
viņi jāapmeklē ar dievgaldu. Dievgaldu var pasniegt arī slimnieka tuviniekiem,
ja tie ir sagatavojušies. Ja slimnieks slimo ar lipīgu slimību, tad maizi
vispirms pasniedz viņam un pēc tam tuviniekiem, bet biķeri slimniekam pasniedz
pēdējam.
Ja rodas šaubas, vai slimais spēs sakramentu norīt, par
to var pārliecinaties, viņam vispirms iedodot nekonsekrētus elementus. Ja
gadās, ka slimnieks izmet no mutes konsekrētu hostiju, tad mācītājs to tīrā
traukā aiznes uz baznīcu. Tad hostijai uzlej ūdeni un kad tā izšķīdusi, to
izlej sakrārijā. Ja hostija pilnīgi sajaukusies ar izvemto masu, visu savāc un
sadedzina.
Ja cilvēks, kurš vēlējies saņemt vakarēdienu ir
bezsamaņā, par viņiem vajag lūgt Dievu. Bezsamaņas stāvoklī esošam cilvēkam
vakarēdiens nav jādod. Tomēr jāatšķir bezsamaņa no stāvokļa, kad cilvēks ir pie
apziņas bet nespēj sazināties. Tādiem cilvēkiem noteiktos apstākļos dievgaldu
var un vajag pasniegt, taču mācītājam būtu šis cilvēks jāpazīst, jāzina vai
viņš ir kristīts un vai pats ir vēlējies dievgaldu.
16. Minimālie noteikumi
Ne viss iepriekš rakstītais pieder pie necesitas
sacramenti . Tomēr visās draudzēs obligāti jāievēro šādi Sinodes
apstiprinātie noteikumi:
1. Mācītājam jāseko, lai draudzes locekļi dievgaldu
baudītu cienīgi un sev par svētību. Mācītājam jānodrošina draudzei mācība par
sakramentu, kā arī pastorālas sarunas un grēksūdzes iespējas.
2. Dievkalpojumam jānotiek apstiprinātajā kārtībā ar dievgalda daļu noslēgumā.
Pārcelt Svēto Vakarēdienu uz dievkalpojuma sākumu nedrīkst. Dievkalpojumu vada
celebrants, citi mācītāji viņam asistē.
3. Sakramentam jālieto atbilstoši elementi - īpaši gatavotas hostijas un dabīgs
vīnogu vīns. Tiem jābūt svaigiem un tie jāglabā piemērotā, cienīgā vietā. Īpaši
tas attiecas uz konsekrētu elementu uzglabāšanu.
4. Dievgalda traukiem drēbēm un pārējiem piederumiem jābūt veseliem un tīriem.
Tie jāglabā piemērotā, cienīgā vietā.
5. Obligāti jālieto korporāls. Ja nav bursas, korporālu salocītā veidā glabā
īpašā auduma pārvalkā.
6. Mācītājs pirms elementu konsekrēšanas mazgā rokas.
7. Traukus iztīra tūlīt pēc dievgalda izdalīšanas. Biķera
izskalošanai lieto ūdeni, kuru celebrants izdzer. Purifikatorus līdz mazgāšanai
ievieto auduma maisiņā. Papīra salvetes līdz sadedzināšanai ievieto plastmasas
maisiņā.
Arhibīskaps
Jānis Vanags